Selamat tinggal, Superstar BTS. | NaSa

Selamat tinggal, Superstar BTS.

in , by NaSa, June 23, 2020
Assalamualaikum

Lama kan tak menulis sejak last entri pasal terkandas dek PKP di UUM haritu. Aku plan nak update sambungan cerita pasal tu sebenarnya tapi on hold kejap sebab ada satu berita yang agak sedih pula aku dapat tahu semalam. Berita pasal satu game bernama Superstar BTS ni yang dah ditamatkan servisnya bermula hari ini, 23 Jun 2020.
Logo Superstar BTS.
Rasanya kalau sebut pasal BTS, ramai kot yang kenal sebab terkenal serata dunia kot. Dan Superstar BTS ni adalah satu rhythm game khusus untuk peminat BTS la lepas mereka melonjak terkenal tu. Game ni wujud sejak Januari 2018 lagi. Siri game Superstar untuk artis lain pun ada masa tu macam SM dan JYP. Tapi aku main BTS punya je sebab dia fokus kat BTS je. Kalau SM dan JYP banyak artis dalam tu dan interface game dia pun warna-warni terang semacam so aku tak minat. BTS punya takpe aku suka sebab dia tema darkmode haha kantoi aku ARMY.
Bias aku Jin hikhikhik.
Kalau korang kenal dia mesti tahu habit dad joke dia tu 😂
Game ni mudah je cara mainnya. Log in hari-hari kutip hadiah attendance, main lagu-lagu BTS untuk kumpul duit dan complete daily mission, beli dan upgrade kad ahli BTS untuk lengkapkan album mereka. Makin tinggi jenis dan level kad yang kita kumpul untuk setiap ahli dalam setiap album, makin tinggi la markah kita. Makin mudah juga kita nak conquer league yang kita bertanding dengan pemain di seluruh dunia tu. Rules ni pun sama je la untuk game Superstar lain pun.
Setiap hari dapat hadiah lain-lain dalam seminggu tu.
Ni interface 2019.
Dua tahun tau aku main game ni. Sejak awal-awal dia launch lagi aku dah main walaupun terkial-kial nak complete satu lagu dalam easy mode. Punya bersyukur jadi rakyat Malaysia masa tu sebab Malaysia antara lima negara terawal yang tersenarai untuk pelancaran game tu. Negara lain yang tak tersenarai tu download secara harom pakai APK je lol. Istimewa Malaysia kan. Tapi bila mereka buat konsert atau fanmeeting taknak pula datang Malaysia huhuhu
Aku punya pro tu sampai pernah dapat nombor 1 world record tau haaaa 😂
Tapi walaupun Superstar BTS ni best sebab fokus dia kat BTS je, dia pun jadi kelemahan jugak sebab bila hari-hari asyik main lagu BTS je pastu daily mission pun lebih kurang je, dia jadi bosan la. Pastu sebab aku dah makin pro sebab dah lama main dan dah kumpul majoriti kad level paling maximum, so bila join event dalam game tu pun aku tak rasa best macam awal-awal la sebab hadiah semua jadi repetitive je. Balik-balik dapat kad yang aku dah kumpul so lama-lama aku masuk game tu sekadar check in attendance je.
Tengok berapa hari aku ponteng. Semalam baru masuk balik huhu
Ni interface 2020.
Sampai la PKP bermula haritu aku akhirnya langsung dah tak masuk Superstar BTS tu. Sebab bosan terkandas kat UUM kan dan nak isi masa lapang duduk sorang-sorang dalam bilik tu, aku banyak baca manga dan tengok anime je. Memang sejak PKP di UUM sampai la sekarang dah jadi PKP Pemulihan (PKPP) pun aku tak buka langsung game tu. Dekat 3 bulan lebih kot. Tahu-tahu je semalam aku baca tweet ARMY kat Twitter kata game Superstar BTS ni dah nak ditutup.

I was like……WHAT???!!

Berat hati aku dengar. Baru terhegeh-hegeh aku buka balik game tu semalam. Pastu tengok announcement detail dalam game tu, tengok dia kata macam ni terus rasa macam weyyyyyy~
Betul-betul hari ni dia tamat 😢
Memori dua tahun aku~~~ Punya istiqamah main sampai masa phone aku rosak dan kena tukar phone lain, aku install balik game ni. Pastu bila dah upgrade phone lain, pun aku masih main lagi. Daripada level bawahan aku akhirnya naik level Master Wing Star yang paling maksimum kot.
Aku start main sejak dia skrin kecik dan kosong kat tepi camni....
.....sampai la dia letak border ada logo kat tepi sebab taknak bagi kosong.....
.....sampai la dah upgrade untuk jadi fullscreen tau. Rank pun dah meningkat teruk 😂
Pastu baca lagi details dalam announcement tu, katanya notis penamatan tu dah dihebahkan sejak bulan Mei lagi. Tapi ye la masa tu aku tengah sedap berhoney moon di rumah sebab dah balik kampung kan pastu line kat kampung macam cilake pula so aku memang tak tahu la pasal tu. Tahu pun semalam dah last minute sebelum game tu ditutup harini huuuu dah terlambat~

Kalau ikutkan, memang kalau aku tahu awal-awal pun aku boleh buat apa je sebab developer yang nak tutup kan. Bukannya aku boleh hentikan keputusan tu pun. Tapi aku rasa macam terkilan la sebab pertama, weyyyy aku penat kot kumpul semua kad dan tingkatkan level aku??? Kedua, tak sempat nak kumpul kad tema baru lepas album baru BTS keluar haritu. Ketiga, DIAMOND DAN EMERALD AKU BANYAK GILA KOT YANG BELUM GUNA!!!
Tengok bucu kiri belah kanan atas tu. Diamond 4k, emerald 30k.
Dan dalam Superstar BTS ni dia ada sistem mileage tau. Makin banyak lagu kita main, makin banyak mileage kita boleh kumpul yang boleh redeem untuk something nanti. Tapi masa tu dia tak cakap la bila boleh redeem dan akan dapat apa. Rupa-rupanya memang mereka plan boleh exchange dengan diamond lepas mereka buat pengumuman game ni akan ditutup. Aku ada dekat 30trillion ke berapa lion mileage entah hasil 2 tahun main tu. So dapat la 8,500 diamond lepas exchange.
Kaya bodo aku dalam game ni.
Hello BigHit boleh tukar diamond tu jadi cash tak? 😂
Campur dengan diamond sedia ada aku yang 4,000 tu, fuh gila babi tak pernah terfikir aku akan memiliki 12,000 diamond. Sebelum ni nak kumpul 10 diamond pun penat tengok iklan dan complete mission. Kalau la boleh guna in real life mesti aku dah setaraf Jeff Bezos owner Amazon tu hahah.

Tapi tu la mileage exchange ni pun dia dah bagitahu sejak bulan Mei tu. Kalau aku buka game ni awal-awal, boleh la juga aku spend beli dan upgrade kad lain banyak-banyak kan. Tapi ni dah terlambat dah pun. Aku try beli semalam pun sedih je tengok kad tema baru tu sebab pasni dah tak boleh tengok dah uwaaaa
Tapi kad baru gambar Jin rambut ke atas nampak dahi ni handsome do hahaha
Pastu sebab dah lama tak main kan, rank aku dalam league yang dulu dalam kumpulan Master III yang paling atas tu dah jatuh gedebuk ke level Bronze I paling bawah haha. Tu la malas sangat. Huu terkenang jap memori aku berhempas pulas push new highscore dalam 5 lagu setiap minggu untuk dinaikkan ke league rank baru. Pasni dah tak boleh dah la berperang rank dengan other ARMYs.
Jauhnya awak jatuh 😅
Aku takde la obses sangat dengan BTS tau. Awal-awal masa mula-mula kenal dulu memang la semua benda nak tahu pasal BTS ni tapi bila dah makin matang dan dah masuk fasa bertenang ni, aku maintain low profile je la. Lagipun tak nak over nanti digolongkan dengan toxic ARMY pula.

Tapi faham tak perasaan bila satu benda yang dah stay dengan kita lama-lama ni tiba-tiba hilang? Serius dua tahun kot main game ni. Game lain pun aku takde la setia sampai macam tu. Banyak sangat kenangan aku dengan game Superstar BTS ni daripada noob jadi pro so normal la rasa sedih, terkilan, keberatan semua kan.

Tambahan pula, koleksi kad aku pun sayang gila kot. Banyak yang berasal daripada level C paling cikai sampai jadi PRISM R level 50 maksimum yang aku memang kumpul sendiri dan bukannya beli instant guna diamond yang dibayar pakai duit sebenar. Aku kan broke so memang geng-geng guna free diamond la. Tu yang makan tahun nak kumpul kad rank tinggi macam ni hahaha.
Nak kumpul kad semua ahli jadi prism yang paling berharga tu bukan senang tau.
Lagi seksa bila semua ahli dah dapat kad prism R maximum level tapi sorang takde. Lagi satu kerja nak mencari 😂
Dan akhirnya bila semua ahli jadi prism R level maksima untuk satu album ni ya Allah happynya hahaha
Tapi apakan daya kan benda dah nak jadi. Tepat pukul 11 pagi tadi (12 tengah hari waktu Korea), game Superstar BTS ni memang dah ditamatkan servisnya. Kalau buka aplikasi dia pun, keluar notis je. Tak boleh dah tengok gambar ahli BTS 7 ketul depan tu. Pastu bila klik pangkah di notis ni pulak, dia keluar gambar group hug BTS pula. Apak sedih tetiba hahahah
It ended for real 😭
Selamat tinggal, Superstar BTS.
Terima kasih untuk kenangan dua tahun ni 💜.
By the way ni selamat tinggal kepada GAME Superstar BTS je tau. Bukan aku kata selamat tinggal kat BTS sebab BTS berpecah ke apa. Jangan salah faham pula hahaha.

Ada ura-ura mengatakan yang game Superstar BTS ni ditutup sebab developer dia, DalcomSoft tu nak buat game baru as Superstar BigHit. Mungkin la kan dia nak jadikan macam SM dan JYP yang include semua artis under agensi tu. Sebab BigHit kan ada group baru sekarang, adik kepada BTS nama TXT. Dulu masa Superstar BTS dilancarkan, masa tu ada BTS je dalam BigHit. TXT takde khabar nak ditubuhkan atau debut pun.

Kalau betul dia nak relaunch, takpe la. Mungkin aku akan download balik game tu dan kumpul balik kad semua orang termasuk la TXT sekali. Walaupun aku tak familiar sangat dengan TXT tapi boleh la support member kan hehe. Dan kalau betul relaunch itu terjadi, harap-harap dia maintain la interface macam Superstar BTS yang ala dark mode macam tu sebab lawa dan bagi aku tak berat sangat bila nak tenung lama-lama. Kalau macam siri Superstar lain, colorful sangat so aku tak gemar.

Sebab Superstar BTS dah tak wujud, sekarang tinggal 6 je la game dalam siri Superstar ni sebab selain SM dan JYP, developer game tu dah tambah untuk Starship, Pledis, Woollim, dan Gfriend juga. Siapa yang minat kpop kenal la nama agensi tu semua.

Aku pernah try main yang Pledis tapi tak boleh nak keep up hari-hari sebab tu la artis dia ramai kan. Ada Seventeen, Nu’est, After School, Orange Caramel etc so macam ya Allah malasnya nak kumpul kad ramai-ramai. Lagipun artis yang aku paling kenal under Pledis tu Seventeen je so struggle juga la main lagu yang lain. And yes interface dia tu yang aku tak gemar hahaha

Tu je la kot aku nak membebel harini. Gila lama juga kan aku tak update blog. Dah sekat dua bulan. Korang pun mesti tak tahu yang aku sebenarnya dah selamat balik kampung dah lepas sebulan lebih terkandas kuarantin di UUM.

Takpe pasni aku update cerita pasal kekalutan UUM hantar student balik kampung haritu macam mana. Aku tengah susun gambar masa hari kejadian ni. InsyaAllah dalam masa terdekat aku upload. Lagipun minggu ni macam ada masa lapang sikit sebab assignment aku mostly dah siap.

Jumpa lagi dalam entri seterusnya. Bye dan Assalamualaikum.
SHARE 0 comments

Add your comment

Sebarang komen akan dinilai dahulu sebelum diterbitkan. Harap bersabar tunggu balasan saya 😘

Your comments will be moderated first before it is published. Kindly wait for my reply till then 😘

Thank you for reading ❤

© NaSa · THEME BY WATDESIGNEXPRESS